TUDOMÁNYOS PUBLIKÁCIÓK
Emóció – Ráció: Tervezés – Vezetés: Designkommunikáció
Absztrakt:
Legyen az
mérnöki tervezői
folyamat, orvostudomány, üzlet, építészet vagy festészet nem azzal foglalkozik,
hogy mi szükséges, hanem hogy mi lehetséges: röviden designnal (Simon, 1996). A
design tehát alkotói magatartás, kreatív tervezés, tervezőművészet.
Ehhez társul a kommunikáció, a tervezői, alkotói, kreatív kapcsolatteremtés, úgy az önreflexió,
mint az interhumánus fenomén szintjén. Így hát a designkommunikáció egy olyan
kapcsolatteremtési szemléletet képvisel, amely HÍD-ként jelenik meg a különböző diszciplínák,
a társadalom és a gazdaság jelenségei között. Módszerével valósidejű
kapcsolatot lehet teremteni oktatás, kutatás és vállalkozás között. Az élethosszig
tartó tanulás a ma vezetője és tervezője számára egyaránt evidencia. A tanulás lehetőségét
a saját területről, diszciplínából, komfort zónából való kilépés teremtheti
meg: olyan helyzetekből, ahol a tervező tanul a menedzsertől, a
vezető a művésztől, a
közgazdász a mérnöktől és mindezt úgy, hogy az egyetemi évek a valódi karrier
(identitás, inkubáció, akceleráció, start-up, vállalkozás, önálló vezérfonal
stb.), azaz az életpálya-építés integráns részévé válnak. A szerzők
interdiszciplináris megközelítésű cikkükben bemutatják, hogy a ma vállalatvezetője
hogyan működhet
designerként. Tanulmányuk szemlélete kettős: a tervezőművész és a közgazdász diaglógusa: ötvözi a rigorózus
tudományos irodalomfeldolgozás retorikáját és a gyakorlati tervezői és
vezetői párbeszéd
érveléstechnikáját. A közvetlenül adaptálható elméleti keretek bemutatása
mellett, felvázolják egy olyan képzési program koncepcióját, melynek célja
vezető-tervezői/tervező-vezetői
kompetenciák átadása.
Beyond the Scope of Design thinking: DesignCommunication
Abstract:
Design thinking as an everyday tool in managerial
practice provides a systematic framework for generating new and creative ideas,
therefore opening up the practice of design not only to designers (educated in
art schools) but anyone who intends to create something with a purpose in an
organization. The purpose of current paper is to enrich the design-related
academic and managerial discussion with the concept and methodology of
designcommunication, DIS.CO, which provides an intuitive and emphatic frame of
thought for solving open, ill-structured problems. Designcommunication =
communication integrated into development. The authors use the compound noun
‘design communication’ as ‘designcommunication’ written in one word as by
DESIGNCOMMUNICATION they want to refer to the phenomenon: ‘communication
integrated into development.’ Designcommunication is not merely a function or a
form, but it is also content, message, style and culture together. It is an
approach that strives to connect design, everyday economies, strategic
communication and their real status. Communication in this form is not an
additional frippery, but communication is created simultaneously with research
and problem solving and is coded into the development of the given product,
service or process. While thinking implies a conscious human activity to solve,
interpret things around us, communication is an evolutionary necessity – which
immediately describes a core difference and relation of design thinking and
designcommunication.
Úgy, mint a nagyok!
Kreatív workshop általános iskolásoknak
Absztrakt:
Tanulmányunkban a
designkommunikáció módszertanára építő és a wikinómia eszközkészletét
felhasználó „Az otthonom jobbá tételére vállalkozom” saját fejlesztésű kreatív
oktatásmódszertani eszköz kerül bemuta-tásra. A workshop kifejlesztése során a
cél egy olyan a zárt iskolai keretrendszerbe integrálható oktatásmód-szertani
eszköz megalkotása volt, mely kreativitást fejleszt, közösséget formál, és
folyamatos visszajelzést nyújt a pedagógusoknak, diákoknak. Tanulmányunkban
először a kooperációra építő, azt aktívan használó az oktatást fejleszteni
hivatott módszertanok kerülnek ismertetésre, kiemelt hangsúlyt fektetve azok
csoportmun-kára építő jellegére. Részletesen ismertetjük a problémaalapú
tanulásban rejlő lehetőségeket, mely az általunk fejlesztett workshop
kiindulópontja volt. Bemutatásra a wikinómia mint tömeges együttműködés és a
hozzá kapcsolódó oktatási lehetőségek, valamint ismertetésre kerül a fejlesztésünk
alapját jelentő designkommu-nikáció kreatív tervezői módszertana. A tanulmány
záró szakaszában a részvételi akciókutatás és a reflexiók narratív elemzésének
módszertanát alkalmazva ismertetjük a workshop pontos menetét az oktatási
termékünk pilot projektjei egyikének eredményeit. A Veszprém megyében
megvalósult kutatás legfontosabb eredménye a közösség együttalkotásán keresztül
megvalósult kohéziós erő és annak közösségformáló ereje, a termékterve-zés
hozzáadott értékét jelentő sikerélmény, valamint a módszerben rejlő tanulási
potenciál.egyikének eredményeit. A Veszprém megyében megvalósult kutatás
legfontosabb eredménye a közösség együttalkotásán keresztül megvalósult
kohéziós erő és annak közösségformáló ereje, a termékterve-zés hozzáadott
értékét jelentő sikerélmény, valamint a módszerben rejlő tanulási potenciál.
A hála kommunikációs
és gazdasági megközelítései
A cikk a hála kettős természetéből kiindulva keres választ olyan kérdésekre, hogy milyen következménye van annak, ha a hálát pénzre váltják, vagy mikor működik hatásosan a hála a csere és az ajándék működési elvei között. A hála kinyilvánítása erős, bár meglehetősen keveset használt kommunikációs eszköz, amely képes erősíteni és építeni a kapcsolatokat. A hálátlanság az anyagiasságra vezethető vissza, és könnyen kiválthatja a Diderot hatást, aminek következtében mind az ajándékot elfogadó otthona, mind pedig a személyisége sérülhet. Az immateriális tiszta ajándékok olyan hajtóerők is lehetnek, amelyek megmozgatják a kulturális és társas kapcsolatokat vagy az ötletek kula körét. A gazdasági cseremodell eredménytelennek bizonyul a társas cseremodellhez képest. Míg a gazdásági cserében a hála szerepe kényszerített és a lekötelezettséget erősíti, addig a társas cserében szívből jön és az együttműködést erősíti.
A designkommunikáció antropológiai megközelítése: a kreatív alkotói kapcsolatteremtés rítusa
A designkommunikáció1 – röviden DIS.CO, ami a design és a kommunikáció
szavak összevonásából született – olyan egyedi gondolkodásmód, ami a megfelelő
viszonyrendszerben felállított kérdésfelvetésekkel mindenki számára elérhető
intuitív és empátiára építő integrált alkotói látásmódot biztosít. A design
általánosan a tervezőművészetet, a kreatív tervezést és az alkotói magatartást
jelenti2 – ez pedig mára az üzleti tervezésnek is szerves része, miképp a
design thinking (designgondolkodás)3 módszer (vö. pl. Brown 2008) térhódítása
sem véletlen. Ez ugyanis egy olyan emberközpontú megközelítés, ami a tervezői
eszköztárat használja arra, hogy alkalmazói az emberi szükségleteket, a
technológiai lehetőségeket és az üzleti siker kritériumait integrálják a
stratégia-, a szervezet- és a termékfejlesztésbe (vö. Brown 2008). Hiszen ha a
(vállalat)vezetők úgy közelítenének meg egy-egy problémát, ahogy a designerek
(tervezők) teszik, akkor az egyes termékek, szolgáltatások vagy épp
(munka)folyamatok nem csupán funkcionálisak lennének, de a társadalom számára
is hosszan tartó értékeket hoznának létre (Boland és Collopy 2004: xi). A
design számunkra azt jelenti, hogy valami hasznosat alkotunk, hozunk létre. A
designkommunikáció – a design thinking egyik kortárs alternatívája, mondhatni
„kihívója” – olyan sajátos látásmód, ahol a problémakereséssel majd -megoldással
együtt szü le1 A designkommunikáció fogalmát bevezető tanulmány a Széchenyi
2020 program EFOP-3.6.1-16-2016-00013 „Intelligens szakosodást szolgáló
intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán”
című európai uniós projektje keretében készült el. 2 „Legyen az mérnöki
tervezői folyamat, orvostudomány, üzlet, építészet vagy festészet, nem azzal
foglalkozik, hogy mi szükséges, hanem hogy mi lehetséges – nem azzal, hogy mi
van, hanem azzal, hogy mi lehet – röviden: a designnal” (Herbert Simon 1996:
xii). 3 A hétköznapi szakmai beszédben általában az angol kifejezés
használatos, a továbbiakban – ahol szükséges – mi is a design thinking
szóösszetételt alkalmazzuk. DOI: 10.32564/106–107.14 234 replika tik meg a
„kommunikáció” és kódolódik a létrehozott termékbe, szolgáltatásba vagy éppen
eljárásba (vö. Cosovan és Horváth 2016). A kommunikáció azonban egyszersmind
egy ter vezői, alkotói, kreatív kapcsolatteremtési rítusként is felfogható.
Tanulmányunkban ezen „fejlesztésbe integrált kommunikációs eljárás”4 működését
mutatjuk be, méghozzá az antropológus, Victor Turner (1982, 2002 [1969])
alapján.
TERVEZŐI ALKOTÓI KAPCSOLATTEREMTÉS a társadalom és a technológia kontextusában – A designkommunikáció filozófiai, közgazdasági, művészeti és pszichológiai közelítései
120-tól- 130-ig
MEMO A Tudomány
Ünnepe alkalmából1 különböző tudományterületek képviselői beszélgettünk arról,
hogy mit jelent a tervezői kapcsolatteremtés az ipar 4.0 korában a társadalom
és technológia kontextusában. A beszélgetés során videóra vettük magunkat,
jegyzeteltünk és a jegyzetek önálló életre keltek, a félmondatok, új
kapcsolódási pontokat vetettek fel. Most a rögzített félmondatokat adjuk közre
szubjektív kiemeléseinkkel, melyek egy újabb szakmai beszélgetés, együttműködés
alapját adhatják, várjuk a kommenteket: … amikor ezt írom az HBO2-n egy
ismeretterjesztő film megy arról, hogy robotok halálos baleseteket okoznak a VW
gyárban, utakon2 …
COSOVAN Attila VY
Absztrakt:
Két dologról fogok mesélni; néhol párhuzamos, másutt pedig
kereszteződő ritmusban: 1. a designkommunikációról, azaz a DIS.CO-féle
szemléletről és arról, hogy miben különbözik a designgondolkodástól, azaz a
DESIGN THINKING-től, és röviden 2. a „VY” VEZETÉSTUDOMÁNY új ikonjának és
címlapjának megtervezéséről.